راهنمای نصب تصویری لینوکس پارسیکس


در این مقاله می‌خواهیم راهنمای کامل و گام‌به‌گام نصب پارسیکس گنو/لینوکس را با یکدیگر مرور کنیم. پارسیکس یکی از بهترین توزیع‌های ایرانی لینوکس است که کاربران و طرفداران زیادی نیز یافته و برای کارهای دسکتاپ و سروری توصیه می‌شود.
در وهله اول پیشنهاد اکید من مبنی بر استفاده از جدیدترین نسخه پارسیکس را در نظر داشته باشید. پس از اینکه سیستم خود را با پارسیکس بوت کردید، روی آیکون نصب پارسیکس در دسکتاپ یا از مسیر Applications > Parsix  برنامه نصب کننده پارسیکس را اجرا کنید.
در اولین گام، پس از اجرای برنامه پیامی مانند تصویر زیر، نمایش داده می‌شود. در این پیام نسخه برنامه نصب‌کننده آمده و همچنین اعلام شده که خطاها و اشکالات یا پیشنهادات خود درباره این برنامه نصب‌کننده پارسیکس را می‌توانید به bugs.parsix.org ارسال کنید.



پس از زدن کلید OK،  به مرحله‌ نشان داده شده در تصویر زیر می‌رسید. در این مرحله شش گزینه پیش روی شماست:


  • با انتخاب گزینه اول می‌توانید یک نصب جدید را آغاز کنید که در ادامه شرح داده خواهد شد.
  • اگر نسخه‌های قبلی پارسیکس را روی سیستم نصب کشده دارید، می‌توانید با انتخاب گزینه دوم پارسیکس نصب شده قبلی خود را به کمک پارسیکس کنونی به‌روز کنید.
  •  اگر از قبل پارتیشن‌های مخصوص نصب با فرمت‌های لینوکسی (ext2،ext3،ext4 و ....)‌ روی هارددیسک سیستم نساخته باشید، در حقیقت فقط همین گزینه برای شما نمایش داده خواهد شد. اما در هر صورت می‌توانید پیش از آغاز نصب پارسیکس دستی هم به پارتیشن‌بندی دیسک سخت خود بکشید.
  • اگر مراحل نصب پارسیکس را از قبل ذخیره کرده‌اید یا می‌خواهید پارسیکس را روی تعداد زیادی سیستم مشابه نصب کنید، می‌توانید با انتخاب این گزینه و بارگذاری فایل پیکر‌بندی نصب از انجام کارهای تکراری نصب پرهیز کنید و پارسیکس را به صورت خودکار روی تعداد زیادی سیستم و به دفعات زیاد نصب کنید.
  • گزینه پنجم نیز برای ذخیره مراحل و فرآیند نصبی که در حال انجام هستید، استفاده می‌شود.

اگر گزینه اول یا پنجم را انتخاب کنید وارد مراحل پیکربندی نصب می‌شوید؛ با این تفاوت که با انتخاب گزینه اول، پس از پیکر‌بندی نصب آغاز می‌شود اما با انتخاب مرحله پنجم فقط تنظیمات شما ذخیره خواهند شد و عملیات نصب آغاز نخواهد شد.

با Next زدن وارد مرحله بعدی که انتخاب پارتیشن مورد نظر برای نصب پارسیکس است، می‌شوید. توجه کنید که فقط پارتیشن‌های مخصوص لینوکس موجود روی هارددیسک شما در اینجا نمایش داده می‌شوند و تمامی پارتیشن‌های شما نمایش داده نخواهند شد. در این صورت احتمال بروز اشتباه در فرمت کردن یک درایو دیگر شما به صفر می‌رسد.



پس از انتخاب پارتیشنی که برای نصب پارسیکس در نظر گرفته‌اید، وارد مرحله بعدی شوید. در مرحله بعد باید انتخاب کنید که مایل هستید پارتیشن home/ که داده‌های شخصی شما را نگه‌ می‌دارد را در یک پارتیشن جداگانه نگهداری کنید یا می‌خواهید تمامی داده‌های شما و پارسیکس در یک پارتیشن نگهداری شوند. حالت اول گزینه بهتری است اما اگر یک پارتیشن لینوکسی روی هارددیسک خود دارید، گزینه NO را انتخاب کنید.



اگر گزینه جدا سازی پارتیشن‌های / و home/ را انتخاب کنید، در مرحله بعدی که در تصویر زیر نشان داده شده است، باید یک پارتیشن لینوکسی دیگر برای ذخیره فایل‌های شخصی‌تان در آن انتخاب کنید.



سپس فایل سیستم مورد نظر برای فرمت کردن پارتیشن لینوکسی‌تان را انتخاب کنید. معمولاً این انتخاب می‌تواند گزینه پیش‌فرض، Ext4 باشد که این گزینه نیز پیشنهاد می‌‌شود.



در مرحله بعدی نام کامل خود را وارد کنید.



سپس نام کاربری مورد نظر خود برای این کاربر را مشخص کنید.



در این مرحله باید رمز عبوری برای کاربری که در مرحله قبل تعیین نمودید، انتخاب کنید.



سپس یک رمز عبور برای کارهای مهم و مدیریتی سیستم وارد کنید.



در مرحله یکی به آخر یک نام برای کامپیوتر خود انتخاب کنید. این نام می‌تواند برای صدا زدن کامپیوتر شما در شبکه استفاده شود.



در آخرین مرحله هم باید انتخاب کنید که بارگذار بوت شما به چه صورت نصب شود. فقط در صورتی که یک کاربر حرفه‌ای و قدیمی‌تر لینوکس هستید، گزینه Partition  را انتخاب کنید. در غیر اینصورت  MBR گزینه مناسب شماست. البته یک مشکل قدیمی که شناسایی نشدن ویندوز اکس‌پی نصب شده روی سیستم است، ممکن است شما را اذیت کند. در صورتی که MBR را انتخاب کردید و پس از ریستارت کردن کامپیوتر خود فقط گزینه پارسیکس در منو وجود داشت و امکان ورود به ویندوز (اکس‌پی یا 7 یا...) وجود نداشت، منتظر راهنمای رفع این مشکل که به زودی روی سایت قرار خواهد گرفت، باشید.



پس از انتخاب مکان نصب بارگذار بوت پارسیکس و عبور از این مرحله  فهرستی از تنظیماتی که شما طی این چند مرحله انجام داده‌اید، برای تایید نهایی توسط شما نمایش داده می‌شود. این فهرست را با دقت بخوانید و در صورتی که همه چیز مرتب و مطابق نیازها و خواسته‌های شما بود، Next کنید تا نصب پارسیکس آغاز شود.



تصویر زیر فرآیند نصب پارسیکس را نشان می‌دهد.



نصب پارسیکس بسته به سرعت درایو نوری شما حدود ده دقیقه طول می‌کشد. پس از آن سیستم دو بوق کوتاه برای شما می‌زند که نشان دهنده نصب موفقیت‌آمیز پارسیکس است.



در روزهای آینده مقالاتی تکمیلی برای کار با این توزیع لینوکس روی سایت قرار خواهیم داد.




دانلود نسخه 32 بیتی Parsix 3,7 با حجم 948 مگابایت


دانلود نسخه 64 بیتی Parsix 3,7 با حجم 961 مگابایت


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد