VOIP

VOIP



یکی از مواردی که روز به روز توجه بیشر و بیشتر بهش جلب میشه صرفه جوییه . این صرفه جویی چه از روی توجه و دلسوزی باشه ، چه به خاطر ترس از بالا رفتن هزینه ها یا اتمام منابع ، در هر صورت به خاطر کمک به محیط زیست ، نتیجه رضایت بخشی داره . یکی از مصداقهای صرفه جویی میتونه استفاده چند منظوره از وسایل و تکنولوژیهای موجود باشه .
VOIP (Voice Over Internet Protocol) که در فارسی از اون با عباراتی مثل تلفن اینترنتی ، تلفن آی پی ، تلفن پهن باند و امثال این یاد میکنن ، فناورییه که به شما اجازه میده ارتباط تلفنی رو به جای خطوط تلفن عادی ، بر روی بستر شبکه های کامپیوتری ، مثل اینترنت ، برقرار کنید . تو این فناوری بر خلاف فناوری تلفنهای عادی که صدا به شکل امواج آنالوگ بر روی سیمهای تلفن منتقل میشن ، صدا در مبدا توسط یه مبدل آنالوگ به دیجیتال ، به سیگنالهای دیجیتال تبدیل شده و توسط شبکه اینترنت تا مقصد ارسال میشه . سپس در مقصد یه مبدل دیجیتال به آنالوگ بسته های دریافتی رو مجدداً به سیگنال آنالوگ صدا تبدیل میکنه . تبدیل صدا از آنالوگ به دیجیتال ، علاوه بر اینکه انتقال اون روی بستر شبکه رو ممکن میکنه ، اقدامات دیگه ای مثل فشرده سازی رو هم برای ما فراهم مقدور میکنه .


با VOIP و ساختار عملکرد اون آشنا شدیم . اما ببینیم استفاده از VOIP به جای تلفن عادی مزیتی هم داره ؟
در خطوط تلفن عادی ، وقتی که ارتباطی بین مبدا و مقصد برقرار میشه ، عملاً خط ارتباطی بین این دو نقطه اشغال میشه . بنابراین به هر میزان که صحبت کنید ، باید هزینه اشغال کردن اون خط رو به اپراتور مربوطه بپردازید . در حالی که در فناوری VOIP چون ارتباط با استفاده از زیرساخت اینترنت برقرار میشه ، عملاً چیزی به اسم اشغال شدن خط ارتباطی به اون معنی نداریم . پس به عنوان اولین تفاوت ، میشه به هزینه پایین تر فناوری VOIP نسبت به تلفن عادی اشاره کرد .
تفاوت بعدی به تعداد طرفین مربوط میشه . در تلفن معمولی چون ارتباط بین طرفین از طریق یک جفت سیم برقرار میشه و به هر طرف این سیم یک مشترک متصله ، پس ارتباط 2 نفرس . اما با استفاده از VOIP این محدودیت از بین میره و این امکان وجود داره تا هر کسی که به اینترنت متصل باشه ، به این ارتباط 2 نفره اضافه بشه .
تفاوت جالب دیگه ای که میشه بهش اشاره کرد ، امکان برقراری ارتباط تصویریه . خطوط تلفن عادی به دلیل محدودیتهایی نظیر پهنای باند کم ، در حالت عادی تنها امکان رد و بدل کردن صدا رو دارن . در حالیکه در ارتباط اینترنتی فارغ از نوع تکنولوژی ارتباطی ، امکان دستیابی به پهنای باند بالا وجود داره . بنابراین ارتباط های برقرار شده از طریق فناوری VOIP میتونه تصویری باشه و در زمان مکالمه تصویر طرف مقابل رو هم ببینید .
با مزایای VOIP آشنا شدیم . اما اگه همه چی به همین جا ختم میشه ، پس چرا تا به امروز این فناوری نتونسته سیستم تلفن عادی رو از دور رقابت خارج کنه ؟
این موضوع که VOIP نتونسته سیستم تلفن عادی رو کنار بزنه و جایگزینش بشه چند علت داره . دلیل اول اینه که در ارتباطات درون شهری هزینه سیستم تلفن عادی هم پایین و ارزونه . بنابراین علیرغم هزینه پایین تر VOIP نسبت به تلفن عادی ، در مورد ارتباطات درون شهری که بخش عمده ی ارتباطات تلفنی رو تشکیل میدن ، بحث هزینه موضوعیت چندانی نداره .
دلیل دوم ، نیاز فناوری VOIP به یه ارتباط اینترنتی خوب و مطمئن با پهنای باند مناسبه . این ارتباط در هر جایی در دسترس نیست .



دلیل سوم ، تاخیر در ارسال و دریافت صداست . این تاخیر دو علت عمده داره . علت اول به مسیری که سیگنالهای صدا باید طی کنن مربوطه . از اونجا که بسته های اطلاعاتی در محیط اینترنت از مبدا تا مقصد راه دور و درازی رو در پیش دارن ، انتقال صدا در فناوری VOIP با تاخیر انجام میشه . علت دومی که باعث تاخیر در ارسال و دریافت صدا میشه ، مدت زمان لازم برای تبدیل سیگنال از آنالوگ به دیجیتال و فشره کردن اون در مبدا ، و برعکس این عملیات در مقصده . این تاخیر مشابه اون تاخیریه که در استفاده از کارتهای تلفن بین المللی وجود داره .
به همه این دلایل باید بحث های امنیتی رو هم اضافه کرد . در استفاده از فناوری VOIP ، نگرانی هایی بابت سرقت اطلاعاتی و استراق سمع هم وجود داره . چرا که بر خلاف سیستم تلفنهای عادی ، در اینجا بستر ارتباطی ، یعنی شبکه اینترنت در سراسر دنیا گستردس و این خودش یه تهدید امنیتیه .
اگر چه به خاطر جوان بودن تکنولوژی VOIP و وجود مشکلاتی از این دست ، این فناوری هنوز اونطور که باید و شاید گسترش پیدا نکرده ، اما در آینده نزدیک با رفع مشکلات موجود و بهبود وضعیت اینترنت و شبکه های ارتباطی ، بیشتر از گذشته شاهد استفاده از این فناوری خواهیم بود . 
دور از ذهن نیست که در آینده ، به جای زوج سیمهای مسی خط تلفن ، یه کابل شبکه یا فیبر نوری پشت در خونه ها بیاد که نه تنها تلفن اینترنتی ، بلکه امکانات دیگه ای مثل شبکه های کابلی ، تلوزیون آی پی و اینترنت پرسرعت رو هم همراه خودش داشته باشه 

نظرات 2 + ارسال نظر
آرتا 1390/06/26 ساعت 02:07 ب.ظ http://bia2halkonim.blogsky.com

سلام
ممنونم لطف داری
وبلاگ خودته
چشم سعی میکنم بیشترشون کنم

وبلاگت آموزندس ولی پی دی اف بزاری بهتره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد