بلوتوث

موقع استفاده از وسایل الکترونیکی و کامپیوتری مختلف ، یکی از مواردی که همیشه آزار دهنده بوده ، نیاز به وجود سیمهای جورواجور با شکلها و اندازه های مختلف واسه ارتباط بین وسایله . وجود این سیمها علاوه بر اون ظاهر نامناسبی که ایجاد میکنه ، محدودیتهای دیگه ای مثل محدودیت توی جابجا کردن وسایل رو هم به دنبال داره . واسه همین متخصصین همیشه به دنبال راهی واسه حذف این سیمها بودن .


بلوتوث یه فناوری استاندارد برای ارتباط بی سیم بین دستگاه های الکترونیکیه . دستگاه هایی که به تکنولوژی بلوتوث مجهز باشن ، میتونن اطلاعات رو با سرعت 720 کیلوبیت بر ثانیه به بقیه دستگاه هایی که تا شعاع 10 متری دستگاه فرستنده هستن ، انتقال بدن . این سرعت خیلی بالا نیست ، اما واسه کارهایی که بلوتوث برای اون کارها ساخته شده ، به اندازه کافی سریع هست . برای برقرار ارتباط بین یه تلفن همراه با هندزفری بی سیمش ، ارسال یه عکس از رو دوربین به چاپگر برای چاپ یا مثلاً ارسال نرم افزار تلفن همراه یه بانک به مشتریاش ، نه سرعت خیلی بالایی مورد نیازه ، نه فاصله فرستنده و گیرنده بیش از چند متره . پس بلوتوث واسه اینجور کارها ، نه تنها بد نیست که ، یه انتخاب مناسبه . البته برد بلوتوث میتونه تا 100 متر هم باشه . اما به خاطر جلوگیری از مشکلاتی مثل تداخل امواج و همینطور مسائل امنیتی ، دستگاه ها رو طوری تنظیم میکنن که برد اونها بیشتر از چند متر نباشه .
اما این تکنولوژی سر و کلش از کجا پیدا شد و چرا بهش میگن بلوتوث ؟
ایده اولیه این تکنولوژی در سال 1373 (تایتل شود : 1994 میلادی) در یک شرکت سوئدی تولید کننده تلفن همراه شکل گرفت . این شرکت به دنبال این بود تا بتونه راهی برای ارتباط بی سیم بین تلفنهای همراه پیدا کنه . اما به مرور که تحقیقات پیش می رفت ، فکر اولیه هم گسترش پیدا کرد و سایر وسایل الکترونیکی رو هم شامل شد . اولین نسخه بلوتوث ، یعنی بلوتوث 1.0 در سال 1378 (تایتل شود : 1998 میلادی) معرفی شد و معرفی نسخه های جدید ادامه پیدا کرد تا سال 1388 (تایتل شود : 2008 میلادی) که آخرین نسخه اون یعنی بلوتوث 3.0 با سرعت 480 مگابیت بر ثانیه عرضه شد .



از اونجا که این شرکت میخواست تا اسمی با مسما برای این تکنولوژی انتخاب کنه ، اسم این تکنولوژی رو گذاشت بلوتوث . بلوتوث شهرت هارولد بلاتانت پادشاه دانمارک بود که تونسته بود سوئد ، نروژ و دانمارک رو از جنگهای طولانی نجات بده و روابط رو بینشون برقرار کنه . آقای بلاتاند به خاطر علاقه زیادی که به خوردن تمشک آبی داشت ، چند تا از دندوناش به رنگ آبی در اومده بود و به همین خاطر به بلوتوث یا دندان آبی مشهور بود . این اسم به این امید انتخاب شد تا شاید این تکنولوژی هم بتونه وسایل مختلف رو از لحاظ تکنولوژی ارتباطی با هم متحد کنه . بد نیست بدونید سرپرست تیم مخترع بلوتوث ، خانم خرسند ، یک بانوی موفق ایرانیه که اهل ساری هم هستش .
حالا که با مشخصات و تاریخچه بلوتوث آشنا شدیم ، ببینیم مزایای بلوتوث در مقایسه با تکنولوژیهای ارتباطی دیگه چیه ؟
در بین تکنولوژیهای بی سیم موجود ، بلوتوث ارزونترین راه ارتباطی برای بردهای کوتاهه . به همین شکل ، با توجه به مصرف برقی در حدود چند میلی وات ، بلوتوث کم مصرفه . مزیت دیگه بلوتوث ، بی سیم بودن اونه . بی سیم بودن بلوتوث هم اجازه جابجایی دستگاه ها رو میده و هم ارتباط بین دستگاه های موجود تو جاهای مختلف مثل چند تا اتاق رو برقرار میکنه . یکی دیگه از برتریهای بلوتوث در مقایسه با تکنولوژیهای مشابه مثل مادون قرمز ، عدم وابستگی به زاویه و خط دیده . تو دستگاه هایی مثل کنترل از راه دور تلویزیون که از مادون قرمز استفاده میکنن ، فرستنده و گیرنده حتماً باید خط دید مستقیم داشته باشن ، در حال که بلوتوث چنین محدودیتی نداره . بلوتوث همچنین این توانایی رو داره تا در آن واحد با چند دستگاه ارتباط برقرار کنه .
اگر چه این مزیتها و خیلی محاسن دیگه باعث شده تا تعداد دستگاه هایی که از این تکنولوژی استفاده میکنن ، چیزی بیش از 2 میلیارد دستگاه باشه ، اما مثل هر تکنولوژی دیگه ای ، بلوتوث هم معایب خاص خودش رو داره .
بلوتوث بی سیمه . این خودش اولین تهدید امنیتیه . چرا که هر کسی که تو محیط حضور داشته باشه ، به بستر ارتباطی دسترسی داره . برای کم کردن این خطر از مکانیزمهای رمزگذاری و تایید استفاده میشه تا محیط ارتباطی رو به یه محیط امن تبدیل کنه . اما این راهکار هم خیلی پاسخگو نیست . چرا که خیلی از دستگاه های مجهز به بلوتوث از کدهای عددی چند رقمی به عنوان رمز استفاده می کنن . استفاده از این رمزهای چند رقمی باعث میشه تا دستیابی به رمز غیر ممکن نباشه .
بی توجهی به وجود مشکلاتی از این دست می تونه به مشکلاتی مثل سرقت اطلاعات روی گوشی یا ویروسی شدن اون منجر بشه .
حالا که با تهدیدات موجود در استفاده از فناوری بلوتوث آشنا شدیم ، ببینیم چیکار می تونیم بکنیم تا ما از این تهدیدها آسیبی نبینیم .
• وقتی که به بلوتوث نیاز ندارین ، حتماً بلوتوث تلفن همراهتون رو خاموش کنید .
• اسم دستگاهتون رو از حالت پیش فرض تغییر بدین و اسمی رو انتخاب کنید که نشه هیچ چیزی در مورد خودتون و مارک و مدل دستگاهتون ازش فهمید .
• حتی الامکان تو مکانهای عمومی و شلوغ مثل اتوبوس و مترو از بلوتوث استفاده نکنید .
• موقع ارسال و دریافت فایل با بلوتوث ، دقت کافی رو تو شناسایی دستگاه مقابل داشته باشید تا با دستگاه دیگه ای اشتباه نشه .
نسخه بعدی بلوتوث که اسم LISBON براش انتخاب شده تو راهه . تو این نسخه امنیت افزایش پیدا کرده ، مصرف برق پایین اومده و سرعت باز هم بالاتر رفته . بنابراین باید منتظر بود که بلوتوث رو از این به بعد روی دستگاه های بیشتری ببینیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد