علت افزایش قیمت خودرو

 

 

امین آزاد کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نقش عوامل متعدد اقتصادی در افزایش قیمت خودروها گفت:هر چند عوامل مختلفی موجب افزایش تقاضا در بازار خودرو شده است اما در این بین به واسطه احتکار برخی از خودروسازان و عدم عرضه خودروهای تولیدی به بازار با امید افزایش بیشتر قیمتها به التهاب اخیر بازار خودرو دامن زده شده است.


وی افزود:‌اظهارات برخی خودروسازان مبنی بر ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای مشتریان به علل نبود قطعات و یا توقف خط تولید کارخانه ها و عواملی از این دست در حالی است که انبار خودروسازان مملو از خودروهای تولید شده است.

وی تصریح کرد: قیمت خودرو در سال گذشته به میزان چشمگیری افزایش یافت این در حالی بود که رشد چشمگیری در زمینه ارتقای تکنولوژی در صنعت خودروسازی کشور صورت نگرفت.

وی با اشاره به تنها دستاورد صنعت خودروسازی کشور در سال گذشته گفت: دستاورد صنعت خودروسازی کشور در سال ۹۰ تنها به طراحی موتور دیزلی در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو با همکاری وزارت نفت و مشاوره شریک آلمانی زیر مجموعه شرکت بزرگ مهندسی موتور avl اتریش محدود شده است.

وی ادامه داد: موتور دیزلی بعد از موتورهای هیبریدی در صنعت خودروسازی دارای بیشترین دانش فنی است که این دانش تنها در اختیار معدودی از کشورهای جهان است.

امین آزاد با اشاره به موانع تولید این سیستم در کشور گفت: برای تامین سوخت موتور دیزلی طراحی شده گازوئیل استاندراد در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: گازوئیل اروپا حداقل حدود ۵۰ ppm گوگرد دارد این در حالی است که میزان گوگرد گازوئیل مصرفی ایران در حدود ppm ۵۰۰۰ است.

وی ادامه داد: با افزاش ۱۰۰ برابری میزان گوگرد در سوخت علاوه بر تخریب قطعات موتور و ناکارآمدی سیستم و گازهای خروجی این موتور موجب بارش اسیدی خواهد شد.

وی تصریح کرد: دستیابی به دانش فنی ساخت موتورهای دیزلی در حالی است که به دانش ساخت این موتور در کشور وجود ندارد و قطعه سازان داخلی قادر به تولید این موتور نمی باشند

رئیس بانک صادرات اهواز برای امضای آریا به تهران می‌آمدم

  

 

رئیس شعبه بانک صادرات در اهواز گفت: به هزینه گروه ملی فولاد هر بار از اهواز به تهران سفر می‌کردم و تمام امضا‌ها را شخصاً از مه آفرید امیر خسروی می‌گرفتم.

به گزارش فارس پیش از ظهر امروز دومین جلسه رسیدگی به دادگاه پرونده فساد مالی اخیر در دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی ناصر سراج برگزار شد.

در بخشی از این جلسه ر- م، رئیس یکی از شعب بانک ملی در جایگاه قرار گرفت و مقرر شد تا درباره برخی ابهامات پرونده و اظهارات پرونده ردیف اول مه‌آفرید امیر خسروی توضیحاتی ارائه کند.

وی افزود: اواخر سال ۸۸ بود که مافوق بنده با من تماس گرفت و عنوان کرد. فردی از گروه آریا می‌آید پیش من و حساب باز می‌کند و این فرد مورد تایید مسئولان بانک است.

وی افزود: ما هیچ سابقه‌ای از انجام بازگشایی اعتبارات اسنادی نداشتیم به همین دلیل از مرکز خواستیم کل بخشنامه‌ها را در این زمینه‌ها برای ما ارسال کنند زیرا منابع ما کم بود.

ر- م تصریح کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که می‌توان این معاملات که در قالب اسناد اعتباری است را در قالب «عقد خرید دین» نامگذاری کنیم که در این زمان قاضی دادگاه خطاب به متهم گفت: چه خرید دینی وقتی چیزی معامله نشده بود نه مدیونی وجود داشت و نه دینی.

این فرد گفت: ما از آنجا که خودمان هم سابقه‌ای نداشتیم به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم عقد خرید دین را انجام دهیم.

این متهم تصریح کرد: بعد از مدتی حدود ۶ ماه یکی از مسئولان کارمندان بانک نیز منتقل شد و به این ترتیب مجبور شدیم با استناد به تجربه خودمان کار گشایش اعتبارات اسنادی را انجام دهیم.

ر- م تصریح کرد: برای ما هم جای سؤال داشت که چگونه اعتبار اسنادی ۱۰ صبح فکس می‌شود ۴ بعد از ظهر مبلغ تنزیل شده و به حساب شرکت واریز می‌شود در حالی که حداقل باید ۳۰۰ تریلی که هر کدام ۱۰۰ تن بار را حمل می‌کنند کار کرده باشند.

وی بار دیگر در پاسخ به سؤال قاضی پرونده درباره میزان دریافتی خود از گروه آریا گفت: من ۷ میلیون تومان به عنوان عیدی سال ۹۰ گرفتم و ۱۰۰ میلیون تومان هم به عنوان قرض الحسنه گرفتم که چک آن هنوز موجود است.

در بخش دیگری از این جلسه س- کاف، رئیس یکی از شعب بانک صادرات به عنوان مطلع در جایگاه شکات قرار گرفت و گفت: من توسط آقای (ر) در مهمانسرای گروه ملی به آقای مه‌آفرید خسروی معرفی شدم.

وی افزود: در ابتدا ۱۲۸ میلیارد تومان برای این شرکت اعتبار اسنادی باز کردیم و در ادامه این رقم به ۳۰۸ میلیارد تومان رسید.

س- ک ادامه داد: البته مقرر شده بود تا ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اسنادی برای این گروه گشایش یابد که البته این موضوع اجرایی نشد هر چند که مجوزش صادر شده بود.

وی درباره این سؤال که چرا شما شخصا از اهواز به تهران سفر می‌کردید تا از مه‌آفرید خسروی امضا بگیرد گفت: در یک مورد سفته‌ای که قرار بود خسروی امضا کند از طریق آقای (ر) پیگیری کردیم که مدت زمانی طول کشید تا در نهایت سفته امضاء شده به دست ما رسید به همین دلیل بهتر دیدم که خودمان هر سری به تهران بیایم و امضاء بگیریم.

وی افزود: من تمام امضا‌ها را شخصا از مه آفرید امیر خسروی گرفتم و رفت و آمدم به تهران به هزینه گروه ملی فولاد بود.