گوگل با خرید موتورولا امپراطوری خود را قدرتمندتر از قبل ساخت. این گرانقیمتترین خرید گوگل محسوب میشود. گوگل طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ کمپانی را خریداری کرده است؛ اما گرانقیمتترین خریدهای گوگل در این بین کدامند؟ در ادامه ۱۰ خرید بزرگ گوگل را با هم مرور میکنیم:
۱- dMarc
در ژانویه ۲۰۰۶ گوگل شرکت تبلیغات تلویزیونی dMarc را با قیمت ۱۰۲ میلیون دلار خریداری کرد. گوگل dMarc را با AdSense ادغام کرد.
۲- On2
بعد از انجام مذاکرت بین دو کمپانی، گوگل شرکت ویدیویی On2 را در فوریه ۲۰۱۰ با قیمت ۱۳۳ میلیون دلار خریداری کرد. گوگل با استفاده از کدکهای ویدیویی طراحی شده توسط On2 به بهینهسازی فرمت ویدیویی WebM پرداخت.
۳- Slide.com
گوگل کمپانی وب دویی Slide.com را در آگوست ۲۰۱۰ با قیمت ۱۸۲ میلیون دلار خریداری کرد. این کمپانی که توسط Max Levchin موسس PayPal تاسیس شده بود به عنوان بزرگترین توسعه دهنده ترد-پارتی اپلیکیشنهای فیسبوک شناخته میشد.
۴- Admeld
گوگل در ژوئن ۲۰۱۱ و با قیمت ۴۰۰ میلیون دلار Admeld را خرید. تخصص این شرکت بهبود بازده تبلیغات آنلاین از طریق ساده کردن نمایش آنها بود. گوگل Admeld را با خریدهای دیگر خود یعنی DoubleClick و Invite Media ادغام کرد.
۵- Postini
در جولای ۲۰۰۷ گوگل شرکت Postini را با قیمت ۶۲۵ میلیون دلار خریداری کرد. تخصص این شرکت در زمینه امنیت و بایگانی وب بود که سرویسهای رایانش ابری و اسپمفیلترها را تامین میکرد. گوگل بلافاصله آن را با جیمیل ادغام کرد.
۶- ITA
گوگل شرکت نرمافزاری ITA Software که در زمینه صنعت توریسم فعالیت میکرد در جولای ۲۰۱۰ با ۷۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. گوگل از نرمافزار ITA برای بهبود موتور جستجوی خود در زمینه پروازها و مسافرتها استفاده کرد.
۷- AdMob
در نوامبر ۲۰۰۹ گوگل شرکت تبلیغات تلفن همراه AdMob را با قیمت ۷۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. این کمپانی به گوگل در زمینه بهبود تبلیغات تلفن همراه کمک کرد.
۸- YouTube
پنج سال پیش و در اکتبر ۲۰۰۶ گوگل یوتیوب را با قیمت حیرتآور یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. اگرچه یوتیوب توسط گوگل ویدیو جذب نشد اما به فعالیت خود به عنوان یک سرویس تابع گوگل ادامه داد.
۹- DoubleClick
در آوریل ۲۰۰۷ گوگل DoubleClick را با قیمت ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرد که به عنوان یک شرکت وابسته، سرویس تبلیغات گوگل را تامین کرده و از AdSense پشتیبانی میکند.
بخش موبایل شرکت موتورولا تازهترین و گرانقیمتترین خرید گوگل محسوب میشود. گوگل در ۱۵ آگوست با قیمت نجومی ۱۲٫۵ میلیارد دلار Motorola Mobility را در اختیار گرفت. این مبلغ یک سوم کل دارایی نقدی گوگل محسوب میشود!
شوک خبری دیروز در محیط وب و اقدام ناگهانی گوگل برای خرید Motorola Mobility، همه را شگفتزده کرد. رقم نجومی ۱۲.۵ میلیارد دلاری برای خرید بخش موبایل شرکت موتورولا، گام جدیدی برای توسعه و پیشبرد اهداف گوگل برای سیستمعامل اندروید خواهد بود. بدون شک به همان اندازه که طرفداران گوگل از این اتفاق خرسند هستند، شرکتهایی مانند HTC، سامسونگ و دیگر تولیدکنندگان تلفنهای هوشمند، عکسالعمل خوشایندی نسبت به این خبر نشان نمیدهند.
اما امروز، در خبری که چند دقیقه پیش وبسایت Gigaom آنرا بهطور اختصاصی منتشر کرد، ادعا شد که گوگل، تنها شرکت علاقهمند به خرید موتورولا با ۱۷۰۰۰ حق اختراع نبوده! به جز گوگل، مایکروسافت نیز عزم خود را برای خرید بخش موبایل شرکت موتورولا جزم کرده بود تا از این این طریق بتواند به Patentهای بی اندازه این شرکت دست پیدا کند.
اما از آنجایی که مایکروسافت هیچ برنامهای برای ادامه تجارت سختافزار موتورولا نداشت، در نهایت این شرکت، پیشنهاد گرانقیمت گوگل را پذیرفت. مذاکرات جدی بین موتورولا و گوگل از حدود ۵ هفته پیش آغاز شده بود و لری پیج، مدیر عامل گوگل و Sanjay Jha به عنوان مدیر عامل موتورولا به همراه تعداد انگشتشماری از مدیران سطح بالای هر دو شرکت در این مذاکرهها حضور داشتند. برخی منابع ادعا میکنند که اندی رابین، از ابتدا نسبت به این موضوع مطلع نشده و بهتازگی وارد گفتگوهای دو شرکت شده بود.
شاید اگر مایکروسافت میتوانست Motorola Mobility را بخرد، حالا وضعیت هم برای این شرکت و هم برای نوکیا خیلی ایدهآل میشد. باید صبر کنیم تا ببینیم غول دنیای اینترنت، در تولید سختافزار چطور قصد تغییر بازار جهان را دارد. نظر شما چیست؟
سامانه ملی قبوض الکترونیکی شب گذشته با حضور معاون
توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری در قم رونمایی شد.
در این مراسم که در تالار معصومیه استانداری قم برگزار
شد؛ قبوض یکی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس استان قم به صورت نمادین
پرداخت و از سامانه رونمایی شد.
این سامانه با هدف کاهش چشمگیر هزینههای چاپ قبوض، توزیع و پرداختهای
قبوض در سطح کلان، افزایش درصد پرداخت غیرحضوری شهروندان و توسعه فرهنگ
استفاده از فنآوری اطلاعات در زندگی روزمره، افزایش میزان رضایتمندی مردم و
تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات حضوری به بانکها و کمک به تعدیل ترافیک
درون شهری و در نهایت کاهش آسیبهای اجتماعی و امنیتی ناشی از مراجعه افراد
سودجو به در منازل مردم راهاندازی شد.
سامانه ملی قبض ایران شامل بخشهای اطلاعرسانی، تعاملی و تراکنشی است و
فاز اول آن که همان پیادهسازی بخشهای اطلاعرسانی و تعاملی است، عملیاتی
شده است.
به گزارش ایسنا، فاز دوم طرح یعنی ورود اطلاعات شهروندان و تکمیل ثبت نام
در حال اجراست و پیادهسازی بخشهای تراکنشی در فاز سوم نیز در حال بررسی و
اخذ مجوزهای لازم است.
امکان پرداخت تجمیع قبوض توسط سامانه، امکان مدیریت هزینههای انرژی توسط
شهروندان، امکان استخراج انواع گزارش های مدیریتی از میزان مصرف انرژی
شهروندان و دستگاههای اجرایی، وجود آرشیو الکترونیکی سوابق قبوض، امکان
رصد وضعیت وصولی قبوض و وجود کارتابل الکترونیکی پرداخت قبوض از ویژگیهای
این سامانه است.
معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قم به عنوان کارفرما، دفتر
فنآوری اطلاعات استانداری قم، به عنوان مدیر پروژه و شرکت چهارسوق مجازی
سپهر نیز به عنوان مشاور و مجری طرح و همچنین شرکتهای آبفا، مخابرات،
توزیع برق و گاز استان قم و بانک ملی استان نیز در اجرای پروژه همکاری
داشتهاند.
معاون توسعه مدیر یت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت
ارتباطات و فنآوری اطلاعات، سازمان فنآوری اطلاعات کشور و بانک ملی ایران
نیز از حامیان این طرح به شمار میروند. همچنین شرکت پویش برق نیز به
عنوان امور پشتیبانی و مرکز تماس استانی در طرح سامانه ملی قبوض الکترونیکی
همکاری دارد.
طراحی و اجرای نرمافزاری سامانه تحت وب، طراحی و اجرای نرمافزار مبدل و
واکشی اطلاعات وصولی بانکها از امور مشترکین شرکتها، استقرار سرورهای
سامانه در دیتاسنتر امن، تست امنیتی سایت توسط یک سازمان دولتی و چند بخش
خصوصی، به روزرسانی منظم اطلاعات قبوض و اطلاعات وصولی قبوض به صورت
روزانه، درج لینک مستقیم سامانه در سایت کارمند ایران، اطلاعرسانی به
دستگاههای دولتی برای ثبتنام، راهاندازی سرویس پیامک و تصویب دورهی
آموزشی چهار ساعته برای کارکنان دولت از اقدامات انجام شده در طرح است.